Een nieuwe ochtend een nieuw
perspectief! Het was een korte nacht voor mij. Tijdens het
schrijven van de vorige post, lag ik in bed te luisteren naar de
nachtelijke geluidjes van Kidepo NP. Misschien het meest opvallende
geluid, was het geluid van de Fons, het knaagdier dat een nest heeft
gemaakt in de deurframe van de badkamer. We waren door Lynn al
gewaarschuwd over een knaagdier dat tandenborstels steelt. Wel,
knaagdier Fons heeft een stuk van onze zeep opgegeten en zat nadien,
waarschijnlijk van pure frustratie, een uur te knagen aan het
deurframe van de badkamer (een geïmproviseerde deurframe van
stammen). Fons was in elk geval niet bezig met het ontwarren van een
cultuurshock in Afrika.
Een korte nacht rust om 's ochtends
opnieuw in Kidepo NP op safari te gaan. Onderweg deel ik met de
reisgenoten de term die we in de toekomst zullen gebruiken, telkens
als we geconfronteerd worden met een bende oude rakkers die heimwee
hebben naar de tijd van de kolonisatie. Dus, bloglezers opgelet, de
rascistische blanke Afrikanen gaan voortaan als NRP's omschreven
worden op deze blog. NRP staat voor 'Narrow-minded Rascist Pigs'.
Ik zal er wel op letten dat ik deze term enkel gebruik in de context
van incidenten die de ongelijkheid tussen blank en zwart in Afrika
benadrukken.
Alfred is zoals steeds zeer attent en
stopt telkens als er iets noemenswaardig te zien is. We zien
onderweg naar onze eerste wandelsafari zowaar aapjes die in de
savanne leven. Ranger Thomas staat ons op te wachten in het
rangerstation waar een bende wrattenzwijnen lustig aan het grazen
zijn met ossenpikkers op hun rug. Wrattenzwijnen knielen blijkbaar
als ze grazen, het is een grappig zicht.
We rijden een stuk weg van het
rangerstation om de wandeling in te zetten. Enkel Thomas zal ons
vergezellen tijdens de wandeling. Hij en zijn automatisch geweer.
Het lijkt wel een wandeling in het park. Een waanzinnig mooi park
met uitgestrekte grasvlakten vol met accaciabomen en de
'sausagetree'. Jolijn voelt zich aanvankelijk niet zo op haar gemak.
En daar heeft ze reden toe. Een zeer grote 'Bull'
(mannetjesolifant), met reuzegrote slagtanden wandelt in onze
richting. Hij is zo'n 100 à 150 meter van ons af, maar telkens als
we een andere richting uit gaan draait hij naar onze richting. Later
leren we bij het kampvuur dat een olifant tot zo'n 45 km per uur kan
lopen en dat je niets kan doen om je te verweren als hij je achterna
zit. Uw trouwe blogschrijver is echter een beer van een vent en
relativeert het risico (brrrrrrrr).
We wandelen en beklimmen een berg
waardoor we een prachtig uitzicht hebben over de vallei. Het
panorama overtreft de verbeelding. In de verte zien we de bergketen
die de grens vormt met Kenia. De wandelsafari is echt de moeite. Je
kan alles eens vanuit een ander perspectief bekijken.
Opnieuw in de auto worden we door
andere rangers aangeraden om een zijweggetje te nemen. Ze hebben 2
leeuwen gezien. We leggen een hele weg af en net als we denken dat
we ze zullen missen, rijden we er voorbij. 2 leeuwen, een leeuwin en
een halfwassen mannetje liggen aan de kant van de weg te slapen. Ze
liggen zo dicht dat Alfred er een stukje voorbij moet rijden zodat we
niet te dichtbij stilstaan (safety first). Het knappe van Kidepo NP
is dat het zo weinig toeristen heeft. In elk ander nationaal park
dat we al bezochten zouden er minstens 3 auto's rond een leeuw staan.
Hier zijn we volledig alleen. Het is stil en we kunnen, net zoals de
leeuwen genieten van het moment in de rust van de natuur.
Het andere aspect dat Kidepo NP zo speciaal maakt, is het gebrek aan onnatuurlijke waterholes. In Etosha, Namibië komen de dieren naar je toe, hier tref je de dieren onderweg; En of we veel dieren treffen! We zien veel nieuwe vogels: de Martial Eagle, de African Open-billed Stork, de white-backed vulture, ... en opnieuw Afrikaanse buffels, een giraf, waterbuck, zebra, .... Een zeer geslaagde safari.
Het andere aspect dat Kidepo NP zo speciaal maakt, is het gebrek aan onnatuurlijke waterholes. In Etosha, Namibië komen de dieren naar je toe, hier tref je de dieren onderweg; En of we veel dieren treffen! We zien veel nieuwe vogels: de Martial Eagle, de African Open-billed Stork, de white-backed vulture, ... en opnieuw Afrikaanse buffels, een giraf, waterbuck, zebra, .... Een zeer geslaagde safari.
Terug aangekomen in het kamp, zijn we
volledig gereed om aan tafel te schuiven. Groot is onze verassing en
ontsteltenis dat de tafel slechts voor 3 personen gedekt is. De term
NRP kan meteen in praktijk gebracht worden. Verrast door deze
ontwikkeling (we hadden immers gisteren gezegd tegen de manager dat
we de maaltijden van Alfred gingen betalen), ga ik het gesprek aan
met Alfred. Ik uit voorzichtig mijn bezorgdheid en vertel dat ik
gisteren heb vernomen dat er 30000 USH per maaltijd extra zal betaald
moeten worden voor hem, maar dat we dit gerust willen betalen.
Alfred zegt rustig en kalm dat dit te veel geld is voor hem en dat
hij de maaltijden zelf zou moeten betalen. Hij zegt dat hij de
regeling kent en dat hij zich zal aanpassen aan de regels van het
kamp. Ik maak zeer duidelijk dat: 'We don't agree with this policy'.
Ik maak hem duidelijk dat hij nog steeds welkom is om zich bij ons
te voegen. Alfred maakt er geen drama van en geeft aan dat we ons
geen zorgen moeten maken. Hij zal wel bij het personeel eten. Ik ben
al blij dat we onze visie op deze verse apartheid hebben kunnen delen
met hem.
De siesta maakt ruimte voor
ontspanning: Jolijn valt in slaap op bed, ik jaag op wat vogeltjes en
doe een klein wasje in de lavabo.
In de late namiddag vertrekken we naar
een dorpje in de buurt van het park. Het is een traditioneel dorpje
van de lokale bevolking. Ze zouden hun traditionele dans voor ons
uitvoeren. Uw blogschrijver is meestal zeer argwanend over zulke
toestanden. Mijn ervaring is dat zo'n show veelal een toeristencircus
is, waarbij de lokale bevolking nog een keer hun traditionele kledij
aandoen om geld af te troggelen. Groot is mijn verbazing als dit
uitdraait in één van de meest leerrijke ervaringen van deze
vakantie tot nu toe. Als we aankomen, kunnen we niet rond de
primitief uitziende hutjes, kindjes met snottebelletjes en de kippen
en geiten. We worden ontvangen door één van de weinige mensen in
dit dorp die Engels kan praten. Hij ontvangt ons zeer gastvrij en
wenst ons een gelukkig nieuwjaar. Hij legt uit dat het bakstenen
(mini-)gebouw aan de ingang van het dorp, het hospitaal is dat ze
trachten af te werken met de donaties van de toeristen die
langskomen. Het gebouw is momenteel 4 muren bakstenen op zo'n 8 m²,
zonder een dak. Ze zijn al sinds 2008 aan het bouwen.
De rondleiding van het dorp is een
echte 'eye-opener'. Deze mensen leven enorm primitief. Alfred weet
ons te vertellen dat deze stammen in het verleden vaak raids
uitvoerden op andere stammen. Er vielen steevast doden om vee te
veroveren. We hadden er al over gelezen maar dachten toen nog niet
dat we met deze herders geconfronteerd gingen worden. Het is enorm
boeiend hoe de dorpelingen vasthouden aan hun gesloten gemeenschap en
aloude tradities in leven houden. Ze hebben een dorp-koning die over
alles zijn zegen moet geven. Speciale gedecoreerde hutten voor
vrijgezellen (partners worden onder andere gekozen aan de hand van de
inrichting van de hut); rituelen voor vruchtbaarheid; polygamie, ....
Je kan het zo gek niet bedenken. We geraken helemaal gefascineerd
door het leven hier. Er is ook armoede, de kinderen kunnen pas vanaf
hun 5 jaar naar school omdat ze er 5 km voor moeten wandelen door
landbouwgebied dat af en toe in brand wordt gestoken door lokale
boeren (voor de vruchtbaarheid). In 2010 hebben ze 2 kinderen
verloren in zo'n brand. Het dichtstbijzijnde hospitaal (lees: hut
met medicatie) is zo'n 24 km van hier en ziekenvervoer is te voet met
de brancard.
Op het einde van onze tour worden we
getrakteerd op een traditionele dans met handgeklap en gezang. Een
grote groep komt speciaal voor ons dansen, zeer exclusief allemaal.
Ze staan in een grote halve cirkel en wisselen elkaar af in het
midden waar ze naast elkaar op het ritme zo hoog mogelijk springen.
Achteraf leren we dat de dansers allemaal vrijgezel zijn en dat ze
met het springen tonen hoe viriel ze zijn aan hun mogelijke
toekomstige partners (als de koning zijn zegen heeft gegeven). Alles
is zo spontaan en vrolijk dat je niet anders kan dan meeklappen met
de muziek. En ja hoor, onze blogschrijver had 'touche' een vrouw
komt voor me dansen en nodigt me uit om mee te doen. Jullie moeten
het lezen om het te geloven (er is ook nog ander bewijsmateriaal),
maar ook ik ben beginnen springen in de halve cirkel. De man die
nooit danst, moest wachten op zijn toekomstige 2de echtgenote om hem
uit zijn tent te lokken.
We kopen een aantal handcrafts en
doneren geld voor de kliniek in opbouw. Het was een schitterende
ervaring en zeker geen circus.
Achteraf praten we nog wat na over de
ervaring met Alfred. Alfred geeft aan dat ook hij nog steeds
gecharmeerd geraakt en tegelijk een beetje aangedaan over de
levensomstandigheden in het dorp. Hij kan er moeilijk bij dat mensen
nog in deze omstandigheden leven in de 21ste eeuw. En, hoewel Alfred
gelooft dat de mensen in de dorpen gelukkig zijn, geeft hij aan dat
ze naar een grote stad ontsnappen als ze kunnen (meestal is er geen
vervoer/geld voor).
Eenmaal terug in het kamp genieten we
nog na van een heerlijk gevulde dag in de parel van Afrika. We
kunnen niet geloven hoe veel we al gezien en beleeft hebben en dat we
slechts 5 dagen achter de rug hebben. Er staat ons nog heel wat te
wachten.
's Avonds worden we weer uitgenodigd
door de lokale NRP's om bij het kampvuur te gaan zitten. We kiezen
er eerst voor om nog wat na te praten met Alfred. We komen
automatisch terug op het onderwerp van de scheiding der kleuren. Het
is een toffe dialoog. Alfred is een zeer verstandige man. Hij staat
echt open voor een serieus gesprek over deze moeilijke thema's. Ook
hij ziet in dat deze ongelijkheid niet correct is, maar blijft bij de
regels van het kamp. Het is iets dat historisch gegroeid is, de
blanke Afrikanen hebben de zwarte Afrikanen door de eeuwen heen
onderdrukt. Deze onderdrukking is zo eigen geworden aan de cultuur
dat zowel de blanken als de zwarten er naar handelen. De zwarte man
wordt klein en onderdanig gehouden en heeft zo weinig kansen om uit
zijn penibele situatie te groeien. Ze worden niet 'empowered', om
het met wat beroepsmisvorming te duiden.
Na het gesprekje met Alfred,
vergezellen we de NRP's toch nog even aan het kampvuur. Zolang we
niet over wereldse zaken moeten praten en het gesprek beperken tot
onze ervaringen in de wildparken is het best nog wel aangenaam. We
leren dat de manager, Gregg, jarenlang directeur is geweest van de
Diana Fossey Foundation en zich inzette voor de bescherming van de
gorilla's. Hij is ermee gestopt omdat het steeds meer 'politics' was
binnen de organisatie. De ene groep tegen de andere groep. Nu zit
hij hier, met een gepensioneerde wildparkbeheerder, op een heuvel aan
Kidepo. Weg van de wereld, en zoals het de goede NRP-er hoort te
zijn, ook wel wat wereldvreemd.
Momenteel zit uw blogschrijver in het
donker op zijn terras aan de rand van het kamp te schrijven aan deze
post. In de verte, het gebrul van leeuwen, op een paar meter
afstand, een groot dier in het struikgewas dat aan het grazen is. Ik
zie het niet maar hoor het wel. Net zoals het geronk van mijn
lieftallige vrouw die al onder de lakens is gekropen. We zijn
dankbaar voor zo'n mooie dag en hebben zonet nog de kans gekregen om
Fons ook te bedanken, want hij heeft eindelijk zijn knoddig hoofdje
laten zien en verdween dan weer om een nachtje zeep te knagen.
Verliefd op Oeganda kruipen we vannacht
het bed in, wetende dat de parel nog veel van zijn glans zal tonen in
de komende dagen.
Ik kan het niet laten om op te merken dat uw danstalent op het nieuwjaarsfeest 2015 zal van pas komen in de play back. Blijven oefenen ginderachter!
BeantwoordenVerwijderen